Mobiliteit en Verkeer 01/08/2024 - 18:30 16-jarige komt om bij ongeval in Gingelom Dodelijk ongeval embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Dirk Billion Bij een ongeval in Gingelom is een 16-jarige jongen om het leven gekomen.
Mobiliteit en Verkeer Personenwagen botst met rijdende vrachtwagen op E314 in Zutendaal 04/02/2025 - 18:30 04/02/2025 - 18:30 Op de E314 is vanmiddag een kilometers lange file ontstaan door een verkeersongeval.
Mobiliteit en Verkeer Bus Runkstersteenweg in Hasselt is er plots niet meer; reizigers staan in de kou 31/01/2025 - 18:30 31/01/2025 - 18:30 Opnieuw klachten over De Lijn. In Hasselt kunnen de inwoners van Runkst niet meer met het openbaar vervoer naar het centrum van de stad. Plots, van de ene op de andere dag, rijdt hun bus niet meer. Door de werken op de Runkstersteenweg worden een heel aantal bushaltes tijdelijk niet bediend. De Runkstenaren zijn niet te spreken over het gebrek aan communicatie door De Lijn. De oudere inwoners die niet meer goed te been zijn, vrezen dat ze nu voor alles een taxi moeten nemen.
Mobiliteit en Verkeer Stad Beringen plaatst nieuwe trajectcontrole op de Olmsesteenweg 29/01/2025 - 12:30 29/01/2025 - 12:30 Binnenkort staan er vier trajectcontroles op het grondgebied van Beringen. Vandaag de dag zijn er twee trajectcontroles operationeel, maar de stad Beringen installeert een nieuwe snelheidscontrole op de Olmsesteenweg. Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst er een op de Diestersesteenweg in Paal. Wie vandaag te snel rijdt op de Tervantstraat, de Rijsselstraat en de Steenstortstraat krijgt een GAS-boete van 53 euro in de bus.
Mobiliteit en Verkeer Stad Beringen plaatst nieuwe trajectcontrole op Olmsesteenweg 29/01/2025 - 10:43 29/01/2025 - 10:43 In Beringen komt er een nieuwe trajectcontrole op de Olmensesteenweg. Deze treedt vanaf mei in werking. Hiermee wordt de derde trajectcontrole in de stad geïnstalleerd, na eerdere invoeringen in de Rijssel- en Tervantstraat en de Steenstortstraat. De Olmensesteenweg valt onder een zone 50 en overtredingen worden afgehandeld via GAS5. De voorbereidingen voor de installatie van de trajectcontrole zijn gestart en langs de weg zijn bewustmakingsborden geplaatst om bestuurders te sensibiliseren. Burgemeester Thomas Vints benadrukt de positieve effecten van eerdere trajectcontroles: "We zien bij de trajectcontroles in de Rijssel- en Tervantstraat, maar ook in de Steenstortstraat, een zeer positief effect in het aantal overtredingen sinds de invoering een halfjaar geleden. Mensen worden zich door deze controles steeds bewuster van hun rijgedrag. Het belangrijkste is dat bestuurders hun snelheid gaan verlagen en het op die manier veiliger wordt op onze wegen. Dat is waar we het voor doen." Daarnaast kijkt de stad vooruit naar een trajectcontrole op de Diestersesteenweg, die dit voorjaar wordt geïnstalleerd door het Agentschap Wegen en Verkeer.
Mobiliteit en Verkeer Stationsplein Genk verkeersveiliger na dodelijk ongeval met 15-jarige 27/01/2025 - 18:30 27/01/2025 - 18:30 De stad Genk zal voor de zomer enkele nieuwe maatregelen invoeren om het stationsplein veiliger te maken. Zo zal het duidelijker worden voor voetgangers waar ze kunnen oversteken en komt er een verkeerverbod voor auto's op bepaalde plekken aan het station. De maatregelen komen er omdat er eind oktober van vorig jaar een 15-jarig meisje werd aangereden door een bus. Ze overleed ter plaatse. Het zijn voorlopige ingrepen. Tegen 2030 zal het volledige stationsplein opnieuw aangelegd worden.
Mobiliteit en Verkeer Stad Genk gaat stationsomgeving veiliger en toegankelijker maken 27/01/2025 - 15:32 27/01/2025 - 15:32 Stad Genk, NMBS, De Lijn en politiezone CARMA willen dit jaar werk maken van een veiligere en toegankelijkere stationsomgeving. Nog voor de zomer zullen er concrete acties worden genomen. “We zetten ons in voor optimale toegankelijkheid van het openbaar vervoer en creëren een aantrekkelijke en veilige plek voor inwoners en bezoekers”, vertelt burgemeester Wim Dries. Tijdens een overleg in november 2024 werden de plannen voor de stationsbuurt verder verfijnd en in vier prioritaire maatregelen gegoten. “De focus hierbij lag op een ruime en overzichtelijke voetgangerszone, een verbeterde signalisatie met meer respect voor de looproutes, een veilige en efficiënte parkeerzone en duidelijk zichtbare busroutes”, vertelt schepen van Mobiliteit Karel Kriekemans. “Deze vier maatregelen zijn nu omgezet in een concreet plan voor het Stationsplein.” Voetgangersroutes en parkeerverbod Allereerst komen er veiligere voetgangersroutes, duidelijk aangegeven met gekleurde lijnen. Aan de voorkant van het station wordt een veiligere oversteekplaats aangelegd. De rijbaan wordt er versmald, waardoor voetgangers meer ruimte krijgen. Overstekende voetgangers zullen zo ook beter zichtbaar zijn. Daarnaast komt er een verbod op parkeren en stilstaan voor het volledige Stationsplein. Alleen aan de parkeerzone aan de linkerkant, die wordt omgevormd tot een Kiss & Ride zone, is dit nog toegelaten. Aan de rechterkant blijven de parkeerplaatsen beschikbaar voor lang parkeren, tegen een dagtarief van 5 euro. Daarnaast wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 km/u. Taxi’s en bussen Ook krijgen taxi’s een nieuwe, herkenbare standplaats. Ze verhuizen van onder de luifel naar de voorkant van de Kiss & Ride zone. “Ze blijven dus aanwezig op het Stationsplein”, legt schepen Kriekemans uit. Daarnaast zullen minder bussen het plein via de rotonde verlaten. “Door de perronindeling aan te passen, kunnen sommige bussen via de ventweg vertrekken. Dit creëert meer ruimte voor voetgangers om veilig over te steken. Bovendien wordt het busplein enkel nog toegankelijk voor bussen, wat zorgt voor minder conflicten tussen bus en auto.” De verkeerslichten op de Europalaan worden ook naar het westen verplaatst. “Dit zorgt voor een logische looplijn vanuit het station naar de binnenstad”, besluit Kriekemans.