Mobiliteit en Verkeer 02/01/2017 - 18:30 Auto van brug in Godsheide gekatapulteerd: inzittende kritiek Ongeval Sluizencomplex embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Tom Kums Tijdens oudejaarsnacht gebeurde er een spectaculair ongeval aan de brug in Godsheide bij Hasselt. Een auto reed er van het sluizencomplex. De wagen vloog door de afsluiting en kwam negen meter lager op het jaagpad terecht.
Mobiliteit en Verkeer Vrachtwagen zakt door zinkgat 15/10/2024 - 14:38 15/10/2024 - 14:38 Een zware vrachtwagen is vanmorgen rond 7.45 uur op de Tiensesteenweg in Sint-Truiden door het wegdek gezakt. De vrachtwagen moest getakeld worden. Fluvius is gestart met een onderzoek naar de omvang van het zinkgat. Bedoeling is om na te gaan wat de precieze oorzaak is van het zinkgat en om de grootte ervan te bepalen. Vermoedelijk is het zinkgat ontstaan door een waterlek. Het onderzoek ter plaatse moet verder duidelijkheid geven over de impact van het zinkgat op de bewoonbaarheid van het aanpalende gebouw. De bewoners van dit gebouw worden voorlopig in de GAZO opgevangen door de psychosociale hulpverlening van het lokaal bestuur Sint-Truiden tot er meer duidelijkheid is rond de veiligheid en stabiliteit van het gebouw. Er is geen hinder voor het doorgaand verkeer.
Mobiliteit en Verkeer Dodelijk ongeval in Rotem kost twee mensen het leven 06/10/2024 - 18:30 06/10/2024 - 18:30 Een tragisch verkeersongeval in Dilsen-Stokkem heeft gisterenavond het leven gekost van 2 jonge mannen. In Rotem raakte het voertuig met de 2 inzittenden van de baan en belandde zo in een rij bomen. De vrienden overleefden de klap niet. Parket Limburg onderzoekt nu de precieze omstandigheden van het ongeval.
Mobiliteit en Verkeer Twee twintigers dood bij ongeval in Pelt 03/10/2024 - 18:30 03/10/2024 - 18:30 In Pelt zijn gisterenavond twee jongemannen van 23 jaar om het leven gekomen bij een verkeersongeval. De jongeren kwamen met hun auto tegen een boom terecht op de Kettingbrugweg in deelgemeente Sint-Huibrechts-Lille. De precieze omstandigheden van het ongeval worden nog onderzocht. De hulpdiensten probeerden de slachtoffers ter plaatse nog te reanimeren, maar alle hulp kwam te laat.
Mobiliteit en Verkeer Gezinnen willen dat fietsveiligheid dé prioriteit wordt in elke gemeente 02/10/2024 - 11:34 02/10/2024 - 11:34 Het is voor gezinnen duidelijk: infrastructuur voor fietsers en voetgangers moet dé topprioriteit zijn voor het nieuwe gemeentebestuur. Er is wel een hoge tevredenheid over het aanbod in de gemeente, zoals scholen, sportinfrastructuur en bibliotheken. Maar het is de weg naar die voorzieningen waar men wakker van ligt. Dat leert de nieuwste Gezinsbarometer ons. De Gezinsbond bevroeg een representatief staal van 1.011 gezinnen met kinderen tussen 0 en 18 jaar naar hun houding tegenover hun lokaal bestuur, en wat de prioriteiten moeten zijn de komende 6 jaar.49% van de gezinnen plaatst een verbetering van de weginfrastructuur voor fietsers en voetgangers in hun top drie van beleidsprioriteiten voor hun gemeente. Slechts 37% is tevreden over de fietsinfrastructuur in de gemeente, en 36% over de voetpaden. Ook de tevredenheid met het openbaar vervoer (39%) en het aanbod deelmobiliteit (29%) scoren onder de lat. Hier zien we een opmerkelijk verschil tussen woonplaatsen. In het centrum van de stad of gemeente zijn de respondenten meer tevreden over mobiliteit dan op het platteland. Opvallend is dat meer dan de helft van de gezinnen dan weer wel tevreden is over de weginfrastructuur voor de auto (51,8%). Hoe kan de gemeente beter scoren op mobiliteit? Er is een grote inhaalbeweging nodig op vlak van fiets- en voetgangersinfrastructuur in Vlaanderen. In het bijzonder buiten de stad."Betere fiets- en voetgangersinfrastructuur is voor gezinnen prioriteit nummer één voor hun gemeentebestuur de komende legislatuur. De kindnorm kan hier een antwoord op bieden. Het beleid moet rekening houden met wat een kind maximaal aankan en minimaal nodig heeft. Kortom, wat veilig is voor kinderen, is veilig voor iedereen. Wij zijn heel tevreden dat de kindnorm het uitgangspunt voor mobiliteit is in het nieuw Vlaams regeerakkoord. Dat is al jaren de basis van onze standpunten. Maar ook het gemeentebestuur kan hier al mee aan de slag", zegt Jeroen Sleurs, algemeen directeur van de Gezinsbond. Routes en openbaar vervoer aanpakkenOm die kindnorm te realiseren stelt de Gezinsbond de route-aanpak voor (een route is maar zo veilig als het onveiligste punt). Zwarte punten aanpakken is nuttig, maar maakt een route zelden meteen veilig. Die aanpak vraagt ook om samenwerking tussen gemeentes onderling en met het Gewest. Tot slot voelen gezinnen die aangewezen zijn op het openbaar vervoer zich wat vergeten. Uit een vorige Gezinsbarometer bleek bovendien dat de meest recente aanpassingen aan het aanbod niet overal positief onthaald werden. Er zijn duidelijk grote inspanningen nodig om die kar te keren. "Openbaar vervoer moet kunnen voorzien in ieders mobiliteitsnoden. Dat kan door een uitgebouwd, hoogfrequent openbaar vervoer tussen stedelijke gebieden en een goede ontsluiting van landelijke gebieden. Zo krijg je een solidair mobiliteitsverhaal", besluit Sleurs. Over het onderzoek De Gezinsbarometer wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Indiville en is gebaseerd op een representatief onderzoek bij meer dan 1.000 Vlaamse gezinnen met inwonend(e) kind(eren) tussen 0 en 18 jaar. De resultaten zijn gewogen naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Alle interviews werden online afgenomen via een gesloten toevalssteekproef uit het Bpact Panel, waarbij enkel personen met een persoonlijke code geldig konden deelnemen aan het onderzoek.
Mobiliteit en Verkeer Carpool app moet Limburgse studenten op duurzamere manier naar campussen krijgen 01/10/2024 - 12:30 01/10/2024 - 12:30 Om studenten op een duurzame manier naar de campussen te laten komen, introduceren de hogeronderwijsinstellingen een platform waar studenten zich kunnen aanmelden om samen te carpoolen. Uiteraard worden de studenten aangemoedigd om met de fiets of het openbaar vervoer naar school te komen, maar UHasselt, UCLL en PXL merken dat studenten nog steeds naar de auto grijpen. Dat bleek vanochtend nog maar eens, want daar waren de studenten naarstig op zoek naar een parkeerplaats op en rond de campus in Diepenbeek.
Mobiliteit en Verkeer Limburgse hoger onderwijsinstellingen promoten carpoolen met nieuw digitaal platform 30/09/2024 - 15:01 30/09/2024 - 15:01 Om studenten op een meer duurzame manier naar de campussen te laten komen, zetten Universiteit Hasselt en Hogescholen PXL en UCLL samen extra in op het promoten van carpoolen. Via het platform swidg kunnen studenten zich registreren, waarna het algoritme achter swidg op zoek gaat naar een carpoolmatch. Hoewel de Limburgse hoger onderwijsinstellingen graag de auto zouden bannen, lukt het helaas niet voor iedereen om met de fiets, step, te voet of met het openbaar vervoer naar de campus te komen. Met het platform swidg zetten UHasselt, PXL en UCLL daarom in op het promoten van carpoolen om te zorgen dat studenten die toch met de wagen naar de campus moeten komen, dit ook op een duurzame manier kunnen doen. “Swidg is een platform dat mensen die willen carpoolen eenvoudig met elkaar in contact brengt. Je kan je op het platform registreren, aangeven waar je wil vertrekken en welke eindbestemming je hebt en om hoe laat je wil carpoolen. Studenten kunnen er ook hun lessenrooster ingeven. Het algoritme achter het platform gaat dan op zoek naar de ideale carpoolpartners en stelt deze vrijblijvend voor. Zo kan je makkelijk de geschikte reisgenoot vinden. Door swidg met drie instellingen samen aan te bieden, is er meer kans dat studenten hun ideale carpoolpartner vinden”, zeggen Hanne Schevernels, Waïl Kadi en Anke Juchtmans, mobiliteitsverantwoordelijken van UHasselt, PXL en UCLL. Weinig tijdverlies Het platform swidg werd ontwikkeld door TakeASeat, een spin-off van het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt. “We weten uit marktonderzoek en de data die we verzamelden dat mensen wel degelijk bereid zijn om elkaar te helpen en een rit te delen, zolang dit hen geen extra inspanningen kost en het veilig is”, zegt Guy Raeymaekers, CEO van swidg. “Het algoritme achter ons platform zorgt er daarom voor dat de match met een carpool partner zo weinig mogelijk tijdverlies inhoudt voor beide partijen. Zo is er meer kans op succes en blijft het niet bij één of een aantal keren carpoolen.” Speciale carpoolplaatsen Op verschillende plaatsen op de campussen van UHasselt en UCLL zijn er ook parkeerplaatsen voorzien speciaal voor studenten en personeelsleden die carpoolen. “Zo geven we meer gebruiksgemak aan de mensen die carpoolen en stimuleren we studenten en personeelsleden om toch op een duurzame manier naar de campus te komen. Swidg helpt hierbij, en dat heeft alleen maar voordelen want dankzij carpoolen vermindert het aantal wagens op de weg en neemt de parkeerdruk op en rond de campussen af”, zegt Hanne Schevernels van UHasselt. "Carpoolen gebeurt natuurlijk al wel, maar eerder binnen groepjes studenten die elkaar bijvoorbeeld al van vòòr de start van het academiejaar goed kennen. Het mooie aan deze app is dat die veel ruimer zal zoeken en dus meer potentiële carpool buddies toont”, aldus Anke Juchtmans van UCLL. Student Take Off “Tijdens de Student Take Off op 2 oktober zullen de diensten studentenvoorziening van UHasselt, PXL en UCLL de swidg app ook promoten met een ludieke actie. Studenten kunnen zich die dag ook registreren op het platform en krijgen op een scherm meteen al potentiële swidg buddies te zien”, besluit Waïl Kadi van PXL.