Mobiliteit en Verkeer 13/11/2018 - 18:30 Ongeval met fietser in Hasselt Fietser Ongeval Zwaargewond embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Dirk Billion In Stokrooie geraakte een fietser levensgevaarlijk gewond. Hij werd om een onduidelijke reden gegrepen door een auto. In de loop de dag stabiliseerde de toestand van de 53-jarige Hasselaar.
Mobiliteit en Verkeer 28% minder ongevallen op aangepaste zwarte kruispunten 20/02/2025 - 12:30 20/02/2025 - 12:30 Op gevaarlijke of ‘zwarte’ kruispunten die de Vlaamse overheid via een herinrichting veiliger maakt, vallen na die ingreep gemiddeld 28 procent minder gewonden en doden. Dat blijkt uit een studie van Verkeersinstituut Vias in opdracht van de Vlaamse overheid. Méér blijkt momenteel niet mogelijk want ook foutief menselijk gedrag blijft op voor ongevallen zorgen, zoals te snel rijden of te veel drinken.
Mobiliteit en Verkeer Aanpak van zwarte punten zorgt voor daling in aantal verkeersslachtoffers 20/02/2025 - 12:03 20/02/2025 - 12:03 De aanpak van gevaarlijke punten van de Vlaamse overheid heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid. Op punten die worden aangepakt, dalen het aantal letselongevallen met een kwart én het aantal verkeersslachtoffers met bijna een derde. Dat blijkt uit een eindevaluatie van de historische lijst van gevaarlijke punten én uit een tussentijdse evaluatie van de dynamische lijst. Deze effectevaluatie werd uitgevoerd door Vias institute in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid. "De Vlaamse Regering gooide twee legislaturen geleden al het roer om door een dynamische lijst van gevaarlijke punten te introduceren. De impact daarvan op de verkeersveiligheid is duidelijk. Naast het voorkomen van ongevallen blijven we de komende jaren reactief gevaarlijke punten aanpakken. De dynamische lijst bewijst dat er nog steeds winst te behalen valt én is een jaarlijkse call-to-action om op basis van objectieve data gevaarlijke punten aan te pakken. Waar mogelijk voeren we snel kleinere maatregelen uit die de verkeersveiligheid onmiddellijk verhogen. Op andere plekken voeren we grote infrastructuurwerken uit, steeds in overleg met steden en gemeenten," zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit.Aanpak gevaarlijke punten is positief voor verkeersveiligheidHet onderzoek toont aan dat het aanwijzen, analyseren en vervolgens aanpakken van gevaarlijke kruispunten en wegvakken, zowel op de historische als de dynamische lijst, een positieve impact heeft op de verkeersveiligheid. De aanpak van gevaarlijke punten leidt tot een aanzienlijke daling in het aantal letselongevallen met 24% en een iets grotere daling in het aantal verkeersslachtoffers van 28%. Deze daling is volledig toe te schrijven aan de aanpassingen die doorgevoerd zijn op de gevaarlijke punten, aangezien andere invloedsfactoren werden uitgesloten in de analyse. De studie vindt een gelijkaardig positief effect voor meer ernstige en lichtere ongevallen.Zowel quick wins als structurele ingrepen renderenEen structurele herinrichting van een gevaarlijk punt is effectiever dan een kleine ingreep of quick win. De studie toonde voor het eerst aan dat ook de kleine ingrepen een reële impact hebben op de verkeersveiligheid, met een vermindering van 19% in het aantal letselongevallen ten opzichte van 27% bij een structurele ingreep.Meest effectieve maatregelen: plaatsen van vangrails, bruggen en tunnelsDe meest effectieve maatregelen in de vermindering van het aantal letselongevallen zijn het plaatsen van afschermende constructies (-42%) zoals vangrails of betonnen constructies, het voorzien van een tunnel of brug (-39%), het aanleggen of vernieuwen van een rotonde (-33%), het nemen van circulatiemaatregelen (-33%) en het voorzien van vrijliggende fietspaden (-29%). Het plaatsen van afschermende constructies en het nemen van circulatiemaatregelen zijn vaak kleine en relatief goedkope ingrepen die desondanks effectief blijken. Kruispunten uitgerust met een (deels) conflictvrije verkeerslichtenregeling kennen een sterkere daling in het aantal letselongevallen dan kruispunten met een klassieke verkeerslichtenregeling.Minder slachtoffers bij gemotoriseerd verkeer én bij kwetsbare weggebruikersGemotoriseerde weggebruikers profiteren globaal iets meer van de aangepakte gevaarlijke punten (-26% in het aantal slachtoffers), maar ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers wordt het veiliger (-17% in het aantal slachtoffers). Dit wordt mede verklaard doordat bij het terugdringen van het aantal ongevallen het aantal slachtoffers sterker zal dalen bij gemotoriseerde modi, aangezien er in een personenwagen meerdere personen kunnen zitten.Volgende stappenDe Vlaamse overheid streeft naar nul slachtoffers tegen 2050 en zet daarvoor in op sensibilisering, handhaving, gedragsverandering, het aanpakken van de grondoorzaken van verkeersonveiligheid én op slimme en snelle ingrepen in de infrastructuur. Naast preventie blijft de Vlaamse overheid ook inzetten op reactieve maatregelen zoals het wegwerken van gevaarlijke punten op gewestwegen.
Mobiliteit en Verkeer Dubbel zoveel gedragstrainingen opgelegd na inbreuken met alcohol, drugs en agressie in het verkeer 19/02/2025 - 10:47 19/02/2025 - 10:47 Gedragstrainingen worden steeds vaker opgelegd als sanctie voor mensen die een verkeersmisdrijf plegen. Dat blijkt uit cijfers die bevoegd Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA) vrijgeeft. Op vier jaar tijd is het aantal opgelegde gedragstrainingen rond alcohol, drugs en agressie in het verkeer meer dan verdubbeld. De afgelopen vier jaar zit het aantal gedragstrainingen duidelijk in de lift. In totaal werden liefst 7.709 dossiers aangemeld. Werden er in 2020 nog 881 gedragstrainingen opgelegd aan individuen, dan waren dat er in 2024 1.990. Het aanbod stijgt mee: in 2020 werden 89 verschillende trainingen georganiseerd, in 2024 waren dat er al 181. "Gedragstraining doet mensen nadenken""Een boete betaal je, dat doet pijn en je gaat verder. Het heeft een tijdelijk effect op je gedrag. Je wilt die boete vermijden. Een gedragstraining gaat een stap verder. Je moet tijd en energie investeren in de stommiteit die je begaan hebt. Je moet nadenken over de gevolgen ervan. De slachtoffers die je had kunnen maken. Dat laat een blijvende indruk na. Onderzoek bewijst dat ook: het recidivepercentage na zo’n training is liefst 41 procent lager dan wanneer je alleen een boete krijgt. Het zorgt voor minder slachtoffers. Dat is waar justitie over gaat," zegt Vlaams minister van Justitie en Handhaving Zuhal Demir (N-VA). Verdrievoudiging van dossiers in LimburgOpvallend zijn de cijfers voor Limburg en Oost-Vlaanderen. De dunbevolkte provincie Limburg telde in 2024 maar liefst 343 dossiers, terwijl het dichter bevolkte Oost-Vlaanderen 'slechts’ 186 dossiers telde. In Vlaams-Brabant moesten 695 personen in 2024 een gedragstraining volgen wegens problematisch gedrag in het verkeer. Daarna volgen Antwerpen met 400 dossiers en West-Vlaanderen met 366 dossiers. Er is ook een merkbare stijging te zien over de laatste vier jaar. In Limburg was er een fikse toename van 122 naar 343, bijna een verdrievoudiging is dat. Ook in Antwerpen steeg het aantal dossiers van 322 naar 400. En in Vlaams-Brabant ging men van 189 dossiers in 2020 naar 695 dossiers in 2024. Het aanbod wordt gecoördineerd door Agentschap Justitie en Handhaving (AJH) en op het terrein georganiseerd door verkeersinstituut Vias.
Mobiliteit en Verkeer Snelheidsverlaging en trajectcontrole op Steenweg Diepenbeek na dodelijk ongeval 18/02/2025 - 18:30 18/02/2025 - 18:30 Op de Steenweg in Diepenbeek komt er een verlaging van de snelheid naar 50 kilometer per uur mét trajectcontrole. Dat is beslist nadat in november Els Smeyers doodgereden werd door een automobilist toen ze met de fiets op weg was naar haar werk aan de Universiteit Hasselt.
Mobiliteit en Verkeer Moeizame ochtendspits richting Hasselt door kettingbotsing op E313 in Beringen 17/02/2025 - 09:00 17/02/2025 - 09:00 De ochtendspits op de E313 richting Hasselt verloopt moeizaam door een kettingbotsing. Ter hoogte van het op- en afrittencomplex in Beringen richting Luik zijn twee rijstroken versperd. Bij het ongeval zouden acht wagens betrokken zijn. Het is nog niet duidelijk of er gewonden zijn.Meer nieuws volgt.
Mobiliteit en Verkeer Politie op zoek naar tractor die bovenleiding spooroverweg Zonhoven vernielde en de vlucht nam 15/02/2025 - 11:02 15/02/2025 - 11:02 Vanmorgen, rond 8u20, heeft een tractor die vermoedelijk te hoog geladen was de bovenleiding van de spoorwegovergang ter hoogte van de Halveweg in Zonhoven vernield. Opmerkelijk: het voertuig stopte niet en reed gewoon door. De politie is momenteel op zoek naar de tractor. De schade is aanzienlijk. De bovenleiding moet over een afstand van 100 meter hersteld worden. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Hasselt en Heusden. Reizigers kunnen aan de stations gebruik maken van de bussen van De Lijn. Voor de automobilisten is er ter hoogte van de Halveweg een omleiding voorzien.