Snelbussen blijven bestaan, maar waarom zit er zo weinig volk op?
De snelbussen die Noord-Limburg en het Maasland met Antwerpen, Leuven en Brussel verbindt, blijven zo goed als zeker bestaan, maar trekken steeds minder reizigers aan. Hoe dat komt, moet grondig onderzocht worden, zegt Vlaams parlementslid Marino Keulen van Open VLD.
In 2012 sloten de provincie Limburg en De Lijn een akkoord om de snelbussen te laten voortbestaan en voor drie jaar te voorzien van provinciale subsidies. Deze dienden als tussenkomst in de exploitatie van de snelbussen. Nu de provinciale subsidie wegvalt, blijven de snelbussen wel rijden. Toch evalueert De Lijn deze continu en zal bijsturen indien nodig. “Ondanks het gegeven dat de snelbussen worden geconfronteerd met teruglopende reizigersaantallen, is het positief om vast te stellen dat deze behouden blijven. Toch vind ik het jammer dat De Lijn geen onderzoek wil doen naar de redenen voor deze terugloop aan reizigers. Men vermoedt dat dit komt omdat meer studenten in Limburg blijven om te studeren en omdat het treinstation van Hamont-Achel heropend is in april 2014,” aldus Marino Keulen.
“Destijds was ik één van de grote verdedigers van de snelbussen,” legt Keulen uit. “In de huidige situatie is het belangrijk dat De Lijn de teruglopende reizigersaantallen onderzoekt. Echte cijfergegevens en onderzochte meningen heeft men niet. Dat is een gemiste kans, zeker met het oog op de uitvoering van de snelbuslijnen in het kader van Spartacus en de hervormingen die De Lijn ondergaat. Er komt een vervoerregio Hasselt-Genk en deze kan beslissen om eventueel snelbussen in te zetten als een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer binnen het aanvullend net, maar dan moeten er wel beschikbare data zijn uiteraard,” volgens Keulen.