Onderwijs 20/06/2017 - 18:30 Meer dan 3 miljoen euro subsidies voor renovaties Bokrijk Bokrijk Renovatie Restauratie Subsidie embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Bart Husson Bokrijk krijgt een subsidie van 3,2 miljoen euro van Vlaams minister-president Geert Bourgeois voor de eerste restauratiefase van het openluchtmuseum.
Onderwijs Leerkrachten en leerlingen Kindsheid Jesu Hasselt nemen protestvideo op tegen fusieplannen 19/11/2024 - 18:30 19/11/2024 - 18:30 Op de school Kindsheid Jesu in Hasselt blijft er ongerustheid heersen over plannen van de scholengemeenschap Sint-Quintinus. Die wil vanaf 2030 gaan werken met domeinscholen, of wil alle hogere jaren onderbrengen op één grote campus op Hast, vlakbij het station van Hasselt. Heel wat ouders legden vorige week hun bezorgdheden al op tafel tijdens een infoavond. Nu uiten ook enkele leerkrachten en leerlingen van Kindsheid Jesu hun ongenoegen over de plannen. Dat doen ze wel op een ludieke manier, met een filmpje op sociale media.
Onderwijs De Toekomstfabriek: Logis en RTC Limburg over het tekort aan werkplekken voor duaal leren 16/11/2024 - 18:30 16/11/2024 - 18:30 Er is een tekort aan kwalitatieve werkplekken voor jongeren die duaal leren. Duaal leren houdt in dat leerlingen gemiddeld twee dagen per week op school zitten en de andere dagen in een bedrijf ervaring opdoen om zo de stiel leren. Het is een win-win voor het onderwijs èn het bedrijfsleven, dat schreeuwt om goed opgeleide mensen. Voor die opleidingen zorgt ondermeer Logis, dat actief is in de transportsector. Meer over Logis en duaal leren in ons economisch magazine 'De Toekomstfabriek'. Morgen om 10 uur.
Onderwijs PXL-NeXT lanceert nieuw postgraduaat "Menopauzeconsulent" 15/11/2024 - 16:03 15/11/2024 - 16:03 Vanaf volgend academiejaar start Hogeschool PXL met een nieuw postgraduaatprogramma tot menopauzeconsulent. Met de opleiding wil PXL inzetten op een groeiende maatschappelijke nood om menopauzegerelateerde klachten sneller te herkennen. Twee derde van de vrouwen herkent de klachten niet en 80 procent van de vrouwen heeft last van symptomen zoals opvliegers. Vaak blijven de klachten onbehandeld door een gebrek aan kennis. “De menopauze hoeft niet te betekenen dat vrouwen hun leven op pauze zetten,” aldus coördinator Delia Canini van PXL. “Door zorgprofessionals op te leiden met de nieuwste inzichten en behandelmethoden, zorgen we ervoor dat klachten sneller worden herkend en aangepakt. Zo kunnen vrouwen beter functioneren in hun dagelijks leven én in de maatschappij.” Vandaag is de opleiding enkel te volgen in Vives Kortrijk. De opleiding wordt de eerste in zijn soort in Limburg. Inschrijvingen voor de opleiding tot menopauzeconsulent starten in het voorjaar van 2025.
Onderwijs Leerlingen Don Bosco werken aan een fiets die automatisch hulpdiensten verwittigt bij een ongeval 13/11/2024 - 12:30 13/11/2024 - 12:30 Leerlingen van Don Bosco in Helchteren werken aan vier projecten voor fietsers die de verkeersveiligheid ten goede komt. Zo ontwikkelen ze bijvoorbeeld een airbag voor een fietshelm én een gps-module die na een val de hulpdiensten verwittigt. De leerlingen richten zich vooral op elektrische fietsen en speedpedelecs, omdat daar steeds meer ongevallen mee gebeuren. Het project kadert in 'Limburg STEM't af' waarmee leerlingen worden uitgedaagd om creatief uit de hoek te komen.
Onderwijs Onderwijsminister Demir na internationaal onderzoek: "Moeten meer investeren in Nederlands vanaf kleuterklas" 12/11/2024 - 12:30 12/11/2024 - 12:30 De kennis van het Nederlands is van essentieel belang voor computervaardigheden. Dat leert internationaal onderzoek. Vlaamse leerlingen in het tweede middelbaar scoren hoog. Enkel Zuid-Korea en Tsjechië scoren hoger bij digitale geletterdheid en probleemoplossend denken op de pc. Onderwijsminister Zuhal Demir is niet verbaasd dat Nederlands de sleutel is om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken.
Onderwijs Vlaamse leerlingen die thuis Nederlands spreken, scoren beter op computervaardigheden 12/11/2024 - 10:20 12/11/2024 - 10:20 De kennis van het Nederlands is van essentieel belang voor computervaardigheden. Dat blijkt uit internationaal onderzoek. Vlaamse leerlingen in het tweede middelbaar scoren hoog. Enkel Zuid-Korea en Tsjechië scoren hoger bij digitale geletterdheid en probleemoplossend denken op de pc. Onderwijsminister Zuhal Demir is niet verbaasd dat Nederlands de sleutel is om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken. Voor zowel digitale geletterdheid als voor probleemoplossend denken op de pc presteren Vlaamse leerlingen beter als ze thuis ook Nederlands spreken. “Nederlands is één van de sleutels om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken, van wiskunde tot geschiedenis en dus ook informaticavaardigheden” aldus minister Demir. “Nederlands leren in de klas is daarom een speerpunt van deze Vlaamse regering, waar we voor het eerst 425 miljoen euro voor uittrekken.” Onvermijdelijk hangen computervaardigheden ook deels samen met de welvaart van het land, zo blijkt uit de studie. De reden is evident: leerlingen en leerkrachten hebben meer toegang tot de nieuwste digitale technologieën, en kunnen er dus beter mee overweg. Te veel afleiding Ook andere achtergrondkenmerken doen ertoe. Meisjes scoren bijvoorbeeld beter voor digitale geletterdheid, terwijl jongens het beter doen voor probleemoplossend denken met de pc. Schoolachterstand en armoede leiden dan weer tot lagere leerprestaties. Tot slot hangen de behaalde resultaten ook samen met de studierichting waarin de leerling zit. Zo scoren leerlingen in de richting Klassieke Talen of de STEM-wetenschappen hoger op computervaardigheden dan leerlingen in andere richtingen, zoals bijvoorbeeld het Kunstonderwijs of in de B-stroom. Wat ook verstorend werkt, is het overmatig gebruik van de smartphone. Afleiding door laptops en gsm’s tijdens het maken van avondlijk huiswerk ondermijnen de digitale leerprestaties, zo blijkt uit de resultaten. Nulmeting Het is de eerste keer dat Vlaanderen staat opgenomen in het ICILS-onderzoek. De resultaten zijn dus als het ware een nulmeting: een trend is nog niet te zien. "Opvallend is wel de hoge graad van inclusie in het Vlaams onderwijs wanneer we vergelijken met andere deelnemende landen", vertelt Demir. “In de Vlaamse steekproef werden maar 2,7% van de leerlingen geschrapt op basis van verschillende uitsluitingscriteria - zoals een mentale of fysieke beperking. Dat de Vlaamse resultaten niettemin op peil blijven, stemt hoopvol.” Toch blijft Vlaams Onderwijsminister Zuhal Demir realistisch, met nog andere internationale onderzoeken die in de pijplijn zitten. “Dit is een lichtpunt in de duisternis. De hoge verwachtingen die we hier inlossen, moeten we ook behalen op andere punten. Denk maar aan lezen, rekenen en schrijven. Daar gaat de curve omlaag. Die trends moeten worden gekeerd, en daarvoor is een betere kennis van het Nederlands cruciaal. Want Nederlands is dé basis voor al deze vakken.”