Wie handenvrij belt, heeft meer risico op ongeval
Wie handenvrij belt tijdens het rijden, heeft meer risico op een ongeval. Dat blijkt uit een nieuw experimenteel onderzoek van het BIVV. Tijdens het bellen kijken we meer in het rond, maar focussen we ons minder op de relevante zaken in het verkeer zoals verkeersborden en de andere weggebruikers.
Het BIVV deed samen met Profacts een revolutionair experimenteel onderzoek om na te gaan op welke wijze je afgeleid wordt door handsfree bellen achter het stuur. De proefpersonen moesten tussen De Pinte en Kruishoutem een kort traject op de E17 afleggen. Ze kregen ofwel op de heenweg of terugweg een telefoontje. Door gebruik te maken van een eye-track bril konden de onderzoekers nagaan waar de proefpersoon naar keek tijdens beide situaties.
Proefpersonen beboet
In het algemeen werd vastgesteld dat tijdens het handsfree bellen de bestuurders meer in het rond keken. Toch hadden ze minder aandacht voor relevante zaken in het verkeer zoals andere weggebruikers en verkeersborden. Er werd 44% minder naar verkeersborden gekeken en 28% minder naar andere weggebruikers als ze gebeld werden ten opzichte van wanneer ze niet gebeld werden. Ook werd er minder lang in de linkerzijspiegel gekeken en meer op het middenvak gereden wanneer bestuurders aan het bellen waren. Het handenvrij bellen had ook rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: 3 bestuurders reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete.
Handenvrij bellen zorgt voor afleiding
Ook al is handenvrij bellen niet verboden volgens het verkeersreglement, het heeft dus wel degelijk een invloed op ons gedrag in de wagen. Uit dit experimenteel onderzoek is duidelijk gebleken dat zelfs een banaal handenvrij telefoontje effecten heeft op de prestaties van bestuurders. Aangezien we door het telefoneren een deel van onze concentratie aan iets anders besteden, kijken we minder naar de relevante zaken zoals verkeersborden en andere weggebruikers. Bovendien kijken we minder in onze spiegel en blijven we vaker op de middenrijstrook rijden. Kortom, handenvrij telefoneren creëert een soort van waas die ervoor zorgt dat we mogelijk fouten begaan.